Kā samazināt rēķinu par sadzīves atkritumu izvešanu?

Pēc rēķina saņemšanas no SIA “Rēzeknes namsaimnieks” (turpmāk – “RN”), klienti nereti vēršas Abonentu daļā ar jautājumu: “Kāpēc tik dārgi jāmaksā par atkritumiem? Par ko jūs ņemat tādu naudu?”

Sākumā precizēsim atbildības jomas. Lai gan rēķinā no “RN” ir pozīcija “sadzīves atkritumu izvešana”, namu apsaimniekotājs ir starpnieks starp SIA “ALAAS” (sniedz sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus Rēzeknes valstspilsētā) un iedzīvotājiem. Kā iepriekš ziņots, katra mēneša beigās SIA “ALAAS” izraksta “RN” rēķinus par izvesto sadzīves atkritumu apjomu no konteineru laukumiem. Tālāk “RN” sadala maksu par sadzīves atkritumu izvešanu katram abonentam atsevišķi.

Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, maksa par sadzīves atkritumu izvešanu tiek aprēķināta pēc dzīvoklī deklarēto personu skaita. Tomēr dzīvokļu īpašnieki var pieņemt lēmumu, ka maksa tiek aprēķināta pēc dzīvoklī faktiski dzīvojošo personu skaita. Pat ja dzīvoklī nav deklarēts neviens cilvēks, atbilstoši MK noteikumiem maksa par atkritumu izvešanu tiek aprēķināta kā par vienu deklarētu personu.

Sīkāk par šo rēķina pozīciju var izlasīt “RN” mājaslapā – reznam.lv rakstā “No kā sastāv SIA “Rēzeknes namsaimnieks” rēķins?”.

Kāpēc sadzīves atkritumu izvešana ir tik dārga?

Eiropas Parlamenta direktīvas attiecībā uz atkritumu apsaimniekošanu ir pietiekami stingras. Piemēram, līdz 2035. gadam bioloģiski noārdāmo atkritumu apjoms, kas nonāk poligonā, jāsamazina līdz 35%. Tas izklausās vienkārši, bet uzdevums nav viegls un tas skar ikvienu no mums.

Eiropas un Latvijas vides politikas pamatnostādnēs norādīts, ka jāattīsta aprites ekonomika, maksimāli palielinot no izlietotajiem resursiem gūstamo labumu, kā arī lielu vērību jāvelta atkritumu apjoma samazināšanai un rašanās novēršanai. Būs ne tikai jāturpina attīstīt dalītās vākšanas sistēmu, bet arī jāmācas no kopējās atkritumu plūsmas atšķirt aizvien jaunus atkritumu veidus.

To mēs šobrīd arī novērojam. Latvijas iedzīvotājiem tiek piedāvātas jaunas šķirošanas iespējas –atdalīt no kopējā atkritumu apjoma tekstilu, bioatkritumus, depozīta iepakojumu utt.  Uz tā fona vienlaikus pakāpeniski pieaug dabas resursu nodoklis un citas pozīcijas, kas tieši ietekmē nešķiroto sadzīves atkritumu izvešanas tarifa kāpumu.

No 2025. gada 1. janvāra sadzīves atkritumu izvešanas tarifs “ALAAS” darbības zonā ir 26,54 eiro + PVN, bet no 2026. gada tas noteikti pieaugs. Latvijas zaļais kurss maksa dārgi.

Citiem vārdiem – nešķiroto sadzīves atkritumu izvešana ar laiku kļūs burtiski par “zelta pakalpojumu”. Jāpiebilst, ka šķirošana ir noteikts sadzīves uzvedības un domāšanas stils, kas Latvijā ir vāji ieaudzināts vai nav ieaudzināts vispār. Diemžēl, Latvijas iedzīvotāji bieži nepaspēj ātri pielāgoties zaļajam kursam, par ko arī maksā.

Tāpēc pareizāk jājautā nevis “kāpēc atkritumu izvešana ir tik dārga?”, bet gan “kā es varu samazināt savu atkritumu izvešanas rēķinu?”

Kā samazināt atkritumu izvešanas rēķinu?

Visefektīvākais veids, kā samazināt rēķinu par atkritumu izvešanu – ir šķirošana. Bez variantiem. Šķirojot atkritumus, mēs taupām naudu, dabas resursus un rūpējamies par dabu.

Daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem SIA “ALAAS” piedāvā dažādus konteinerus šķirošanai: stikla iepakojumam ar tilpumu 0,24 m³ ( stikla pudeles un burkas); vieglajam iepakojumam ar tilpumu 0,24 m³, 0,66m³, 1,1m³ ( kartons, makulatūra, plastmasa, metāls); bioloģijas atkritumiem ar tilpumu 0,24 m³. Parasti uz konteineriem norādīts, ko tajos drīkst izmest.

Šķirotos atkritumus izved bez maksas. Bioatkritumus izved par samazinātu tarifu (60% no nešķiroto sadzīves atkritumu izvešanas tarifa).

Ir ļoti svarīgi šķirot atkritumus pareizi! Ja, piemēram, konteinerā stikla iepakojumam iemetīsiet PET pudeli, nepareizi sašķirotie atkritumi tiks izvesti atbilstoši sadzīves atkritumu apsaimniekošanas maksai.

Rēzeknes daudzdzīvokļu mājās maksa par sadzīves atkritumu izvešanu ir ļoti atšķirīga – no 1,5 eiro bez PVN līdz 11 eiro bez PVN (no viena cilvēka). Vidēji – 5–6 eiro bez PVN no cilvēka. Kāpēc tik liela atšķirība un kā atrisināt šo mīklu?

Ņemsim par piemēru daudzīvokļu māju Dārzu ielā 37, kur maksa par sadzīves atkritumu izvešanu ir viena no zemākajām pilsētā – 1,5 eiro bez PVN uz cilvēku (maijā). Pirmkārt, būtiski ir tas, kāds jums ir konteineru laukums. Lai šķirošana nestu ekonomisku labumu, konteineru laukumam obligāti jābūt slēgtam.

Arī ir svarīgi, lai šķirošanas procesā piedalītos pēc iespējas vairāk mājas iedzīvotāju – ja šķiros tikai trīs no 60 dzīvokļiem, efekta nebūs. Atkritumus vēlams sablīvēt (aprēķinos ņem vērā nevis svaru, bet tilpumu), un šķirošana jāveic pareizi. Nepareiza šķirošana var tikai negatīvi ietekmēt gala rēķinu par sadzīves atkritumu izvešanu.

Arī jāpiebilst, ka viens no Dārzu ielas 37 mājās iedzīvotājiem ir uzņēmies iniciatīvu kontrolēt šķirošanas procesu, kas ļoti (pozitīvi) ietekme atkritumu izvešanas maksu. Tas, protams, ir apsveicami, tomēr ikviens cilvēks, kā “atkritumu radītājs”, ir pats atbildīgs par savu domāšanas veidu un atbildīgu rīcību.

Kā sākt šķirot atkritumus daudzdzīvokļu mājā?

Mājas vecākajam jāiesniedz savam namu pārvaldniekam iesniegums par šķirošanas konteineru uzstādīšanu. Ja mājai nav vecākā, jāiesniedz kolektīvs iesniegums no iedzīvotājiem.

Tālāk “RN” nokārto visu dokumentāciju ar “ALAAS”, kas arī uzstāda konteinerus šķirošanai.

***

Vairāk par pareizu atkritumu šķirošanu daudzdzīvokļu mājā (un ne tikai) var uzzināt portālā alaas.lv sadaļā “Šķirošana”.